Je wilt onderdeel zijn van je team, toch?
Als je medewerkers in dienst hebt met een hoge betrokkenheid. Dan ben je als vanzelf sprekend onderdeel van je team.

Want niet is zo vervelend om op kantoor aan te komen en je voelt dat er iets speelt.
Je hoort het geroezemoes.

“is er iets?” vraag je.
Nee hoor.
En de twee collega’s lopen ieder een kant uit.

Toch voel je dat er iets gaande is waar jij geen onderdeel van uit maakt.

Je hebt gister feedback gegeven tijdens de vergadering.
Over een klant die niet helemaal blij was.
Je vindt dat bepaalde dingen net iets te laks zijn opgepakt.
Ook de houding naar de klant wil je anders zien.
Logisch.

De sfeer slaat om
Sindsdien is de sfeer anders.
Dat wil je nu ook weer niet.
Tegelijkertijd vind je dat je volledig in je recht staat.

Je betaalt ze voor om hun werk goed uit te voeren.
Dit vind je gewoon niet goed.
Zo behalen we de doelen niet die we hebben gesteld?!
Maar je begint nu toch te twijfelen.

Wat is jouw rol in het creëren van het gedoe?
Heb ik wel het juiste gezegd?
Had ik het anders moeten brengen?
Heb ik mezelf hiermee niet verwijderd van het team?

Je begint je vertrouwen te verliezen.

Je hebt namelijk iets voor ogen met je bedrijf.
Je weet waar je voor staat.
Het enige wat je wilt is dat je medewerkers dit ook uit dragen.

Dat klanten behandeld worden zoals jij het voor ogen hebt.
Zodat je de ambities die jij hebt voor je bedrijf werkelijkheid ziet worden.

Je weet dat je daarvoor medewerkers nodig hebt die een hoge betrokkenheid voelen.

Hoe je ervoor zorgt dat je team doet wat het moet doen
Maar ja, hoe zorg je ervoor dat jouw team doet was ze moeten doen?
Je wilt het gezellig hebben én je wilt dat er hard gewerkt wordt.
Terecht!

Je wilt een biertje kunnen drinken met je collega’s én je wilt feedback kunnen geven.
Toch?

Zo hoort het ook! Alleen voelt je positie soms wat eenzaam.
Je verwacht input, meedenkend vermogen.
Dat ze je begrijpen.

Voordat je het weet zit je in een bedrijf met een negatieve sfeer.
Dag omzet, dag groei plannen
Alleen maar omdat je team geen feedback kan horen?!

Uit de vicieuze cirkel
Er zijn een heel aantal dingen die je kunt doen om uit deze vicieuze cirkel te stappen.
Ik ga er hier 1 met je delen.
Dit is een mega waardevolle tip.

Een tip die je binnen 30 seconden een heel ander gesprek gaat opleveren. Een constructief gesprek.

En dat is ….<tromgeroffel>
Je vergaderingen starten met 10 minuten uitzoemen en hard lachen:

  • Welke klant verhalen hebben we over afgelopen week?
  • Waarom waren onze klanten blij?
  • Wat kunnen we vieren?

Ons brein heeft namelijk tijd nodig om los te komen van waar we mee bezig waren. Te aarden in de nieuwe energie van de vergadering. Als je even de neemt om de energie samen te laten komen. Dan streep je de actiepunten binnen no time af en ben je ook binnen 30 minuten klaar.

Wat ik 9 van de 10 keer zie gebeuren is dat we vergaderen om de taken af te vinken.
Iedereen heeft het druk. Doet zijn zegje.
En een beetje snel graag.
Dan kunnen we door.
De dag beginnen want ik heb meer te doen.

Dit resulteert in totaal voorbij lopen waarom we überhaupt doen wat we doen?

Jouw medewerker werkt bij jou omdat hij kan bijdragen aan een klant.
Het is namelijk een basis behoefte van de mens om bij te dragen.
Om van betekenis te zijn.
Om erkent te worden.

Over deze behoefte walsen we vaak heen.

Weg commitment.

Weg betrokkenheid om nét dat stapje harder te zetten.
Iedereen gaat met nog net niet afgezakte schouders aan het werk.

Dus blijf benoemen waarom en hoe je team bijdraagt aan een blije en gelukkige klant.
En niet gelijk een vergadering instappen en even kort over het weekend praten om vervolgens de feiten en cijfers in te duiken.
Maar eerst even uitzoemen en hard lachen.
Klantverhalen vertellen.

Ga je het ook proberen?

Ik hoor het graag.

Na 1 keer geen succes? No worries, je hebt ook niet met 1 keer trainen een blokjes buik.
Geef het eens een maandje de tijd.

Veel succes met oefenen!

Meld je hier aan en ontvang direct 9 bewezen tips hoe je van tegenwerkers medewerkers maakt en WEL je doelstellingen behaalt>>>

Plan hier een afspraak als je concrete tips wilt voor jouw situatie>>>

Volg mij op LinkedIn voor nog meer inspiratie>>>

 

Leave a Reply