Soms heb je gewoon van die momenten dat je een gouden team lijkt te hebben.

Het stroomt gewoon. Iedereen doet wat gedaan moet worden. Ieder teamlid weet ook wie waar mee bezig is.

De lijnen zijn kort. Je loopt even naar elkaar toe om te vragen of een klant is opgevolgd of een offerte uitgewerkt.

En dan komt de man met de hamer: Het werkt niet meer.
Hetgeen wat je altijd deed werkt niet meer.
Je houdt dezelfde soort vergaderingen. Je spreekt je team op dezelfde manier aan.
Toch gaat het anders.

Het beinvloedt het plezier dat jij ervaart als ondernemer. 
Het beinvloedt de sfeer.
Dit is de fase van je bedrijf waarbij ondernemen voor voor veel ondernemers zwaar wordt.

‘waarom gebeurt nu niet gewoon wat afgesproken is’

Herkenbaar?

Continue aan je team werken
Uit eigen ervaring weet ik hoe belangrijk het is om continue aan je team te werken. Dit is vooral belangrijk als je team groeit naar 3 of meer personen. Je hebt dan actief te werken aan een teamstructuur.

In een klein team kan iedereen een manusje van alles zijn. Je ziet in kleine teams dan ook vaak gesplitste rollen in het bedrijf. Je springt bij waar nodig.

Brandjes blus cultuur
Tot het punt dat je dusdanig groeit dan ‘manusjes van alles’ gewoon niet meer bij het bedrijf passen. Je gaat elkaar in de weg lopen.
Het is het punt waarop iedereen verantwoordelijk is maar niemand de verantwoordelijkheid neemt.
Gevolg: brandjes blus cultuur.

Een bekende uitspraak is: Culture eats strategy for breakfast. (Peter Drucker)
Oftewel: je kunt wel iets willen met je bedrijf maar als je niet de juiste cultuur faciliteert. Dan wordt het niks met je strategie.

Wat veel ondernemers onderschatten
Als ondernemer is het jouw taak om de juiste mensen om de juiste plek te krijgen, te hebben en te houden.
Dit wordt door 9 van de 10 ondernemers zwaar maar dan ook zwaar onderschat.

Maar wat helpt dan wel?

Focus, structuur en consistentie
Wat je te doen hebt is een groep mensen te vormen. Die weten wat de koers is van het bedrijf.

Oftewel:

Je hebt je strategie naar de werkvloer te vertalen. Door je af te vragen:

  • Wat is de focus mijn bedrijf: hoe onderscheid ik mij in de markt en voor mijn klant?
  • Waar wil je naartoe op de lange, middellange en korte termijn?
  • Hoe draagt ieder teamlid bij aan het behalen van die doelen?
  • Hoe zorg ik er als ondernemer voor dat mijn teamleden consistent werken aan de doelen?

Het start dus met het team mee te nemen in het grotere plaatje. Wat is de Noordster waar we met z’n allen naar toe gaan.

Hoe gaan we daar komen: dus met welke doelen

Welke KPI’s heb je als teamlid te behalen om bij te dragen aan de het behalen van de doelen. EN om een verschil te maken voor de klant.

Welke consistente coaching ga je implementeren om continue met elkaar dezelfde koers te varen.

Ga je hier ook mee aan de slag in jouw bedrijf?

Ik denk graag met je mee. Plan hier een gratis sessie met me in: https://www.winningimpact.nl/gratis-strategiesessie/

Je krijgt van mij sowieso 2 concrete tips die toepasbaar zijn voor jouw situatie.

Spreek ik je snel?

Leave a Reply