Hoe je succes plant

“We verwachten in 2020 een omzet te doen van 2.4 miljoen”, zegt mijn klant.

Ik val bijna van mijn stoel. “hoezo verwachten van een omzet?” Ik kijk het MT waar ik mee werk vragend aan. “Ja we verwachten 2.4 miljoen maar we zouden ook al blij zijn met 2.2 want dat is sowieso een stijging”. Mijn klant gaat verder “we hebben ook nog wat uitdagingen voor 2019 …. dus weten we niet zeker of..”

“Uitdagingen voor 2019? Welke dan?” Hoor ik mezelf zeggen. Mijn zintuigen staan op scherp en ik pak mijn kladblok erbij.

De klant vertelt me over zijn uitdagingen:

  • Er is een medewerker ziek die normaal gesproken een groot deel van de omzet binnenhaalt;
  • Er is een verschil van mening tussen de directeur en zijn operationeel directeur, die tevens compagnons zijn van elkaar.

Ik zie mijn klant even slikken want het niet behalen van de omzetdoelstelling voor 2019 is toch wel een dingetje dat op de marges drukt. “Dit hoort er gewoon bij, er zijn altijd onvoorziene zaken, we halen de omzet in 2020 wel in”.

Ik hoor het even aan en ik geloof er niets van. Je haalt niet opeens omzet in: als je doet wat je altijd hebt gedaan dan zul je krijgen wat je altijd kreeg.

We zijn pas begonnen met onze samenwerking en ik besluit het onderdeel planning en acties iets naar voren te halen in het programma met deze klant zodat 2019 toch nog mooi afgesloten kan worden. (Ja, je zult maar een ondernemerscoach hebben die niet houdt van goede voornemens maar doelen stelt en acties maakt om ze te behalen.)

“Wat is jullie plan om 2019 mooi af te sluiten?” Vraag ik. Mijn fanatieke hart gaat sneller kloppen. 2019 heeft nog genoeg weken om een eindsprint te maken als je concreet plant en ik sta al in de starthouding.

Ik merk dat het MT inmiddels ook op het puntje van hun stoel zit. We hadden deze dag, als start van het programma wat we samen zijn ingegaan, gesproken over de basis van de organisatie. De missie, visie en de strategie. Natuurlijk had dit betreffende bedrijf allang een missie, visie en een strategie maar toen ik hen hiernaar vroeg wist geen van de MT leden deze uit het hoofd op te noemen. Dus de eerste klus was een missie, visie en strategie te formuleren en activeren die wél te onthouden is en nog samenhang heeft ook.

Om de eindsprint van 2019 te maken konden we de basis die we vandaag hadden gelegd mooi als fundament gebruiken. Ook al is er een medewerker ziek, ook al heb je een meningsverschil met je compagnon. Als je een duidelijke basis hebt van je bedrijf dan weet je automatisch de juiste keuzes te maken. Geen heen en weer gespring meer waardoor medewerkers je niet meer volgen.

Samen hebben we in een half uur tijd beslissingen genomen EN deze beslissingen gelijk geactiveerd, zoals:

  • Hoeveel omzet is nog realistisch?
  • Op welke KPI’s moet gestuurd worden om deze omzet te halen?
  • Hoe plannen we dat de juiste medewerkers de juiste dingen doen?
  • Hoe gaan we aan elkaar terugkoppelen wat de voortgang is?
  • Hoe gaan we de medewerkers intrinsiek activeren mee te werken aan deze doelen?

Mijn motto is dat je je doelstellingen concreet inplant. Plannen moet je uiteraard hebben maar als je deze niet activeert dan ga je ze niet behalen en kun je ook niet tussentijds bijsturen. Je plannen kan en moet je soms zelfs aanpassen. Het doel pas je niet aan!

Met dit blog wil ik je activeren ook de eindsprint voor 2019 te pakken.

En ik ben benieuwd wat dit blog doet bij je? Is het een eye-opener? Of baal je omdat je akkoord gaat met het middelmatig behalen van doelen in je organisatie? Of doe je het stiekem best goed?

Wil je het met mij delen?

Leave a Reply