Je wilt onderdeel zijn van je team, toch?

Het is vervelend om op kantoor aan te komen en je voelt dat er iets speelt.
Je hoort het geroezemoes.

“is er iets?” vraag je.
Nee hoor.
En de twee collega’s lopen ieder een kant uit.

Toch voel je dat er iets gaande is waar jij geen onderdeel van uit maakt.

Je hebt gister feedback gegeven.
Over een klant die niet helemaal blij was.
Je vindt dat bepaalde dingen net iets te laks zijn opgepakt.
Ook de houding naar de klant wil je anders zien.
Logisch.

Sindsdien is de sfeer anders.
Tegelijkertijd vind je dat je volledig in je recht staat.

Maar je begint nu toch te twijfelen.
Heb ik wel het juiste gezegd?
Had ik het anders moeten brengen?
Heb ik me hiermee niet verwijderd van het team?

Je hebt iets voor ogen met je bedrijf.
Je weet waar je voor staat.
Het enige wat je wilt is dat je medewerkers dit ook uit dragen.
Dat klanten behandeld worden zoals jij het voor ogen hebt.
Zodat je de ambities die jij hebt voor je bedrijf werkelijkheid ziet worden.

Je wilt een biertje kunnen drinken met je collega’s én je wilt feedback kunnen geven.
Toch?

Zo hoort het ook! Alleen voelt je positie soms wat eenzaam.
Je verwacht input, meedenkend vermogen.
Dat ze je begrijpen.

Voordat je het weet zit je in een bedrijf met een negatieve sfeer.
Dag omzet, dag groei plannen
Alleen maar omdat je team geen feedback kan horen?!

Er zijn een heel aantal dingen die je kunt doen om uit deze vicieuze cirkel te stappen.
Ik ga er hier 1 met je delen.
Dit is een mega waardevolle tip.
Eentje die, als je deze goed toepast, een heel ander soort gesprek gaat opleveren.

En dat is ….<tromgeroffel>
je vergaderingen te starten met uitzoemen: Waarom doen we ook alweer wat we doen?
En wat draagt dit bij aan een klant?
Simpel he!

Ik weet namelijk hoe het gaat met vergaderingen.
Iedereen heeft het druk. Doet zijn zegje.
En een beetje snel graag.
Dan kunnen we door. De week beginnen.

Dit resulteert in totaal voorbij lopen waarom we uberhaupt doen wat we doen?
Jouw medewerker werkt bij jou omdat hij kan bijdragen aan een klant.
Het is een basis behoefte van de mens om bij te dragen.
Alleen je bent voorbij gegaan aan die behoefte.
Althans je hebt het ooit een keer benoemd en daarna nooit meer.

Ook is jouw feedback dan niet iets dat moet van jou.
Maar omdat het bijdraagt aan een blije en gelukkige klant.

Herkenbaar?

Dus niet gelijk een vergadering instappen en even kort over het weekend praten om vervolgens de feiten en cijfers in te duiken.
Maar eerst even uitzoemen.

Ga je het ook proberen?

Ik hoor het graag.

Veel succes met oefenen!
Plan een afspraak in voor meer tips.

Leave a Reply