Het zijn ‘normale’ tijden. Je werkt hard, staat klaar voor je klanten en je kijkt trots naar je bedrijf.
Tuurlijk, een aantal dingen kunnen beter en met tijd en wijle irriteer je je aan de ‘gaten’ binnen je bedrijf.
Je weet dat je daar ooit iets mee moet maar de tijd is er gewoon niet naar.
De tijd is er telkens niet naar.
Je weet ook niet zo goed hoe je de ‘gaten’ in je bedrijf kunt opvullen.

Totdat het 15 maart 2020 is en je wereld er anders uit ziet.
Corona- maatregelen. Iets wat ver van ons bed show leek komt toch wel erg dichtbij.

Die klus die je altijd voor je uit schoof heb je nu binnen een dag geregeld.
Want: niet alle systemen en processen waren ingericht om thuis te werken.
Dat was nooit de hoogste prioriteit. Nu opeens wel.
Opeens moet alles in kan en kruiken geregeld worden zodat je zo goed als het gaat thuis kunt blijven werken.
Die klus die je altijd voor je uit schoof heb je nu binnen een dag geregeld.

Omdat je geen andere keus hebt.
Dat is wat Corona van ons vraagt: zeer snel aanpassingsvermogen. Al is het maar om je kinderen, als je die hebt,  te combineren met je werk.

Alles wat schuurde binnen je bedrijf, de ‘gaten’,  worden nu kraters.
Wat er positief is aan de corona crisis is dat je wordt getest op je ondernemerschap. Meer dan ooit!
Je wordt als ondernemer nu echt op de proef gesteld.
Alles wat schuurde binnen je bedrijf, de ‘gaten’,  worden nu kraters. Je kunt er niet meer om heen.
Wat ga je ermee doen? Welke beslissingen ga je nu maken?
De vraag is alleen welke beslissingen je nu gaat maken? Je moet misschien beslissingen maken met grote gevolgen, met grote impact.
Mensen ontslaan? Investeren of niet?
Wat we vaak doen wanneer we een beslissing moeten maken, is in ons hoofd zitten.
We gaan nadenken, in onszelf. En dat kan enorme stress geven.
Dansen rond het kampvuur
Ik zag laatst een film waarbij een Amerikaanse stam rond het kampvuur danste en aan de goden vroegen:
welke beslissing vindt de 7e generatie dat wij moeten nemen?

Ik snap het als je geen kampvuur in je tuin wilt. En dat je het al helemaal niet ziet zitten om daar om heen te dansen.

De reden dat ik dit voorbeeld aanhaal is omdat het je inspiratie geeft om bij het maken van beslissingen,
deze vanuit een ander perspectief te nemen.
Dus dat je jouw beslissing neemt vanuit het oogpunt van jouw klant of medewerker.

De beste beslissingen maak je door jouw vraagstuk vanuit het oogpunt van jouw klant te nemen,
of vanuit het oogpunt van een medewerker (als je die hebt).
Ga eens in de schoenen staan van de klant. Wat is de impact van jouw beslissing op hen? Wat wordt jouw klant beter van jouw beslissing?

Succesvolle beslissingen maken
Wanneer je een vraagstuk hebt en deze vanuit het perspectief van jouw klant benadert. Wordt je beslissing opeens een stuk eenvoudiger.

Want je weet direct wat de impact gaat zijn van jouw beslissing.

Dus stel jezelf de vraag: wat wordt mijn klant er beter van wanneer ik deze beslissing maak?

Dan heb je betere informatie en kun je ook succesvollere  beslissingen maken.

Leave a Reply