Hoe je met kernwaarden totaal de verkeerde afslag kunt nemen met je bedrijf. En wat wel werkt.

Wij nemen onze verantwoordelijkheid! Hangt groot als kernwaarde aan de muur.

En de rest van de geformuleerde kernwaarden zijn net zo tenenkrommend. Tegelijkertijd snap ik waar dit soort kernwaarden vandaan komen. Je ziet bepaald gedrag in de organisatie waarvan je vindt dat het beter kan, het moet ook beter. Dus veel bedrijven formuleren dan kernwaarden om gedrag te beïnvloeden. Om te kunnen presenteren aan de buitenwereld ‘hoe wij met elkaar omgaan’.

Hiermee maak je alleen een fundamentele denkfout. Dit gaat dieper dan je denkt! Je hele organisatie kan er mee de verkeerde afslag mee nemen.

Met dit blog wil ik je inspireren hoe je met simpele stappen wél de kracht van je organisatie en zijn onderscheidend vermogen kunt vangen in kernwaarden.

“Culture eats strategy for breakfast” is een bekende uitspraak van Peter Drucker (managementgoeroe) . Oftewel je kunt wel dikke plannen hebben maar als de cultuur deze niet bekrachtigt kom je niet ver.

Kernwaarden vormen namelijk de basis van de cultuur van de organisatie. Ze zijn essentieel voor je bedrijf. Wanneer je kernwaarden formuleert waarmee je dieper liggende irritatie over gedrag dat je ziet wilt ondervangen, bekrachtig je de cultuur niet maar ruïneer je juist de cultuur.

Overweeg dus dat de huidige kernwaarden die je hebt mogelijk geformuleerd zijn om grip te krijgen over jouw irritatie naar gedrag dat je ziet op de werkvloer. Dat levert geen positieve energie op en al helemaal geen winnaars mentaliteit waarmee je grip en controle krijgt om doelstellingen te behalen.

Ik zal je heel kort 2 punten voorleggen hoe slecht geformuleerde kernwaarden meer impact hebben dan je denkt:

  • Goede medewerkers worden niet blij van ´wij nemen onze verantwoordelijkheid´. Dat is logisch voor hen en totaal niet inspirerend. Ik mag ook hopen dat medewerkers die geen verantwoordelijkheid kunnen opbrengen spoedig richting de deur gaan. Als je moet uitleggen aan een medewerker dat `wij onze verantwoordelijkheid´ nemen, heb je dan wel de juiste medewerker in dienst?
  • Welke impact hebben de kernwaarden op het recruitmentproces? Het kan zomaar zijn dat je met verkeerd geformuleerde kernwaarden een hele rits aan verkeerd personeel hebt aangenomen. Je gaat namelijk op zoek naar mensen die jouw irritatie wegnemen. Irritatie is een vorm van angst en dat is nooit een goede raadgever.

Hoe kernwaarden wél een ijzersterke cultuur neerzetten is door te kijken naar het positieve gedrag van de medewerkers naar de klanten. Kernwaarden zijn namelijk al in de organisatie aanwezig. Het is de reden dat jouw bedrijf bestaansrecht heeft. Het is onderdeel van het onderscheidende vermogen van de organisatie.

Daarom ga ik met mijn klanten altijd weer terug naar die basis. Je hoeft je alleen maar af te vragen wat de impact is dat jouw bedrijf heeft op jouw klant? Wat wordt jouw klant er beter van om met jou zaken te doen? De manier waarop dit met het gedrag van jouw medewerkers wordt ingevuld zijn de kernwaarden. En deze kernwaarden zijn altijd positief en van dit positieve gedrag wil je meer! Je krijgt dan meer positieve impact op de klant, trouwere klanten en meer omzet.

Je formuleert de kernwaarden samen met de medewerkers! Dus ook deze klant heb ik geholpen om op de juiste manier in gesprek te gaan met hun medewerkers. Hoe je de juiste vragen stelt en hoe je hier korte en krachtige statements van maakt. Het is prachtig om in dit proces ook de klant mee te nemen.
Het leuke is dat mijn klant hier zoveel energie van krijgt! Samenwerking begint te stromen met enorme betrokkenheid en saamhorigheid. En laten dat nu eens onmisbare ingrediënten zijn voor een ijzersterke bedrijfscultuur!

Maar met de juiste kernwaarden is het nog niet afgelopen! Hiermee begint het! Stap 2 na het formuleren van de juiste kernwaarden is ervoor te zorgen dat de medewerker gefaciliteerd wordt om daadwerkelijk meer gedrag te laten zien volgens de kernwaarden. Hiermee zorg je ervoor dat een medewerker het juiste initiatief toont en jou minder vragen stelt. Zelfsturend maar wel binnen de afgesproken kaders zodat je grip houdt.
Dus denk er ook aan hoe je de processen, systemen en communicatie inricht! Dat geeft de medewerkers de steun die ze nodig hebben om te doen wat ze moeten doen en lijken de onbereikbare doelen in eens toch wel haalbaar te zijn.

Voor jou levert dit op dat je weer kunt focussen op de groei ambities die je hebt met je bedrijf. Want een hoop gedoe met medewerkers ondervang je door hierin de juiste stappen te zetten, op het juiste moment.

Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met mij op! Ik help je graag en doeltreffend verder naar de volgende stap.